Tabăra conține o suită de ateliere și se adresează participanților care doresc să-şi dezvolte aptitudinile de creație literară

Descriere: Atelierul cuprinde o serie de tehnici de dezvoltare imaginativă a limbajului şi abilităților artistice, prin însuşirea şi practicarea tehnicilor atât verbale cât și în scris

Vârstă: 7-13 ani

Structura atelierelor este special concepută astfel încât să ofere o bază teoretică şi practică pentru a folosi scrisul ca un instrument artistic de comunicare. Participanții se vor familiariza cu tehnicile de scriere creativă și interpretarea textelor prin activități ludice.

 

 

Modulul 1. Creative Reading (cum, cât, ce, unde citim) 

Lectura creativă este benefică deoarece îi ajută pe cititori să-și folosească imaginația pentru a crea noi semnificații și concepte. Presupune și „citirea” (înțelegerea) semnificațiilor sugerate și deduse, reacții apreciative și evaluare critică, toate acestea ajutând cititorul să devină un participant activ în procesul de dezvoltare a ideilor noi. De asemenea, citirea ajută la concentrare și dezvoltă creativitatea:

  • Lectură publică;
  • Interpretare + recitire;
  • Aprecieri pentru text + citire + interpretare + recitire;
  • Folosirea dicționarului;
  • Descrierea din verbal în vizual și invers – ilustrarea
  • Timpul alocat & Alegerea spațiului pentru citire (individual / colectiv);
  • Folosirea entuziasmului ca mod de încurajare la lectură;
  • Experimentarea noilor tehnici de citire;
  • Creșterea încrederii în sine printr-o serie de exerciții, care se pot practica și acasă, după tabără, pentru a exersa constant scrisul.

Modulul 2. Storytelling (povestea povestirii + discurs)

  • Observarea unui model de poveste sau/și povestire;
  • Prezentarea unei idei de povestire în genul tradiției orale (folclor);
  • Proiectarea propriilor voci;
  • Crearea și utilizarea unei hărți imaginare pentru a segmenta o poveste;
  • Folosirea unor criterii pentru a alege o carte pe care să o povestească;
  • Lectura în tăcere și orală;
  • Identificarea unor hărți ale personajelor (principale și secundare) într-o poveste, identificând caracteristici deosebite;
  • Memorarea primelor și ultimelor rânduri dintr-o poveste;
  • Crearea unei introduceri pentru povestirea lor;
  • Pregătirea propriilor prezentări;
  • Identificarea și modificarea unor capcane care pot apărea în timpul povestirii;
  • Exersarea actului de a povesti în fața unui public.

Modulul 3. Creație literară (compunere și recompunere) 

  • antrenarea abilității de a scrie cu plăcere;
  • pregătirea înainte de a scrie un text;
  • depășirea barierei lipsei de imaginație înainte de scris;
  • dobândirea abilității de a scrie repede;
  • dezvoltarea imaginației cu ajutorul exercițiilor practice și al dezbaterilor;
  • posibilitatea de a interacționa cu ceilalți participanți și evaluarea (și auto-evaluarea) textelor;
  • creșterea încrederii în sine printr-o serie de exerciții, care se pot practica și acasă, după tabără, pentru a exersa constant scrisul.

 


Toți participanții sunt invitați la „Ateliere serioase de joacă” care sunt reprezentate de cele 4 categorii de jocuri (d.p.d.v. antropologic) sub o atentă supraveghere a animatorilor noștri educaționali:

  • jocuri de competiție (miza întrecerii implică strategii pentru a fi recunoscut ca cel mai puternic, cel mai curajos, cel mai inteligent, cel mai indemânatic învingător, improvizații spontane, șicane stânjenitoare, inconveniente tactice, perseverență etc.): Țară, țară vrem ostași, Leapșa, Lapte gros, Coarda, Statuile, Șotron ș.a.
  • jocuri de rol sau jocuri de simulare (miza jocului depinde de acceptarea temporară a iluziei unui rol, jucătorii devenind ei însiși un personaj mitic, fantastic, realist etc. și conformându-se ca atare regulilor jocului și conveției asumate): Rândunică mută-ți cuibul, Baba Oarba, Rațele și vânătorii, Hoții și vardiștii, Popa prostu’ ș.a.
  • jocuri de dicție sau jocuri de cuvinte (la granița dintre jocurile de competiție și cele de rol): Păsăreasca, Frământările de limbă, Spânzurătoarea, Telefonul fără fir, Fazan ș.a.
  • jocuri de vertij (impun distorsionarea percepției lucide specifică realității cotidiene și instaurează transă ludică haotică): Roaba, Datul în leagăn, Bătaie cu apă, Învârtitul pe loc, Roata, Elasticul ș.a.

 


Este important ca fiecare participant să deţină următoarele rechizite și materiale: ținută sport adecvată mişcării, o mapă, coli şi/sau un caiet, instrumente de scris și colorat – pentru a putea colecta și nota informații pentru ateliere și de a păstra materialele primite.