Tabăra conține o suită de ateliere și se adresează participanților care doresc să-şi dezvolte atenția, gândirea logică, curajul, memoria precum și alte abilități.

Nota bene:

Începând cu anul școlar 2014 – 2015, șahul devine disciplină opțională în învățământul românesc. Disciplina se va numi, „Educație prin șah”, iar programa școlară aprobată este destinată ciclului primar. Astfel, școlile din România pot introduce această disciplină opțională, cu durata de doi ani, pentru elevii din clasele I-IV.

Descriere: Atelierul cuprinde o serie de tehnici de dezvoltare personală prin învățarea și aplicarea teoriei în timpul activităților specifice tematicii, având următoarele beneficii: dezvoltarea inteligenței, îmbunătățirea performanțelor școlare, dezvoltarea gândirilor logice, creative și critice, îmbunătățirea memoriei și concentrării, întărirea încrederii de sine, a curajului și asumarea responsabilităților și, nu în ultimul rând creează atitudine sportivă și ajută la luarea decizilor.

Vârstă: 7-13 ani

„Jocul de sah are multe aspecte care pot fi utile în situațiile de zi cu zi, cum ar fi planificarea, concentrarea și înțelegerea opțiunilor. Înveți să câștigi, dar să și pierzi și să fii si creativ” (Judit Polgar)

 

 

Modulul 1. Șah

Șahul este un joc pentru oamenii de toate varstele. Poți sa înveți să joci la orice vârstă și în șah, spre deosebire de multe alte sporturi, nu trebuie să te retragi vreodata. Vârsta nu este de asemenea un factor când cauți un adversar – tânărul poate juca cu cel bătrân si cel bătrân poate juca cu tânărul. Acesta dezvoltă gândirea logică. Șahul cere înțelegerea unei strategii logice. De exemplu vei ști că este important să-ți scoți piesele în joc la început, să-ți ții regele în siguranță tot timpul, să nu faci mari pierderi in poziția ta și să nu-ți risipești piesele zadarnic.

Modulul 2. Mat

Soluții de mat și jocul simultan

Gari Kasparov susține faptul că în doar un an, învatarea șahului îmbunătățește abilitățile de învățare ale elevilor, concentrarea, simțul logic, auto disciplina, respectul, asumarea responsabilității pentru propriile acțiuni.

Robert M. Snyder scria că într-o lume super tehnologizată și computerizată, nevoia de a ne orienta către acțiuni care dovedesc puterea minții este mare, astfel ca șahul ne dovedește fiecăruia puterea de a ne îmbunatăți logica, de a realiza consecințele imediate sau pe termen lung a fiecărei acțiuni.

Jose Raul Capablanca spunea că „înveți mai mult dintr-un joc dacă pierzi decât dacă câștigi. Ca să fii un jucator bun trebuie să pierzi sute de meciuri înainte”.

Șahul te obligă sa explorezi noi idei, să generezi variante mintal, să elaborezi ipoteze și să le testezi, să urmarești rezultatele, este echivalentul oricărui experiment științific.

La nivel psihologic, șahul testează răbdarea, măsoara starea de nervozitate, puterea de concentrare îmbunătățind, în final, interacțiunile între copii. Este o modalitate de a întâlni persoane interesante cu care să construiești relații de prietenie pe toata viața.

 


Toți participanții sunt invitați la „Ateliere serioase de joacă” care sunt reprezentate de cele 4 categorii de jocuri (d.p.d.v. antropologic) sub o atentă supraveghere a animatorilor noștri educaționali:

  • jocuri de competiție (miza întrecerii implică strategii pentru a fi recunoscut ca cel mai puternic, cel mai curajos, cel mai inteligent, cel mai indemânatic învingător, improvizații spontane, șicane stânjenitoare, inconveniente tactice, perseverență etc.): Țară, țară vrem ostași, Leapșa, Lapte gros, Coarda, Statuile, Șotron ș.a.
  • jocuri de rol sau jocuri de simulare (miza jocului depinde de acceptarea temporară a iluziei unui rol, jucătorii devenind ei însiși un personaj mitic, fantastic, realist etc. și conformându-se ca atare regulilor jocului și conveției asumate): Rândunică mută-ți cuibul, Baba Oarba, Rațele și vânătorii, Hoții și vardiștii, Popa prosu’ ș.a.
  • jocuri de dicție sau jocuri de cuvinte (la granița dintre jocurile de competiție și cele de rol): Păsăreasca, Frământările de limbă, Spânzurătoarea, Telefonul fără fir, Fazan ș.a.
  • jocuri de vertij (impun distorsionarea percepției lucide specifică realității cotidiene și instaurează transă ludică haotică): Roaba, Datul în leagăn, Bătaie cu apă, Învârtitul pe loc, Roata, Elasticul ș.a.

 


Este important ca fiecare participant să deţină următoarele rechizite și materiale: ținută sport adecvată mişcării, o mapă, coli şi/sau un caiet, instrumente de scris și colorat – pentru a putea colecta și nota informații pentru ateliere și de a păstra materialele primite.